Furnizorul
are următoarele obligaţii:
a) să
asigure furnizarea continuă şi fiabilă a gazelor naturale, pînă la robinetul de
siguranţă la consumatorii casnici şi pînă la punctul de delimitare în cazul
consumatorilor noncasnici, la parametrii de calitate conform standardului
naţional "Gaze naturale pentru utilizarea în scopuri industriale şi casnice”,
GOST 5542, şi normelor în construcţie NCMG.05.01-2006, aprobate de către
Agenţia Construcţii şi Dezvoltarea Teritoriului prin Ordinul nr.42 din 6
septembrie 2006 (Normativ în construcţii, Sisteme de distribuţie a gazelor,
ediţie oficială, Chişinău, 2006);
b) să
asigure furnizarea gazelor naturale în condiţii optime şi de siguranţă,
respectînd clauzele specificate în contractul de furnizare a gazelor naturale;
c) să
asigure încasarea de la consumatorul final, inclusiv prin intermediul băncilor
sau al oficiilor sale din teritoriu, în termenul prevăzut în prezentul
Regulament, a plăţilor pentru gazele naturale furnizate;
d) să repare
prejudiciul cauzat consumatorului final în cazul nerespectării clauzelor
contractuale;
e) să
prezinte lunar consumatorului final factura emisă în baza indicaţiilor
echipamentului de măsurare pentru plata gazelor naturale consumate, la tariful
în vigoare aprobat de Agenţie, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de
expirarea termenului limită de plată a facturii, indicat în aceasta;
f) să
prezinte consumatorului final calculul volumelor de gaze naturale în cazul
încălcării clauzelor contractuale de către consumatorul final, care au dus la
neînregistrarea sau înregistrarea incompletă a volumului de gaze naturale
consumat, iar pentru consumatorii noncasnici să prezinte şi calculele volumelor
de gaze naturale incluse în factură, suplimentar celor bazate pe indicaţiile
echipamentului de măsurare;
g) să
determine consumul de gaze naturale conform consumului mediu zilnic în
circumstanţele expuse în pct.150 din prezentul Regulament;
h) să
prezinte la solicitarea consumatorului final informaţii cu privire la istoricul
consumului de gaze naturale la locul de consum al consumatorului final, plăţile
şi penalităţile calculate şi achitate de către consumatorul final la locul său
de consum;
i) să
răspundă în termenele stabilite prin Legea cu privire la petiţionare
nr.190-XIII din 19 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003,
nr.6-8, art.23), la reclamaţiile, depuse în scris de consumatorii finali;
j) să
restituie datoriile acumulate faţă de consumatorul final, pînă la data
rezilierii contractului de furnizare a gazelor naturale;
k) să
restituie consumatorului final sumele suplimentare suportate de consumatorul
final cauzate de erori de facturare.
Operatorul
de reţea are următoarele obligaţii:
a) să
respecte indicatorii de calitate a serviciilor de transport sau de distribuţie
a gazelor naturale;
b) să
întreţină, să exploateze şi să înlocuiască reţelele de gaze naturale ce-i
aparţin în caz de degradare, cu excepţia situaţiei deteriorării acestora de
către consumatorii finali sau alte persoane, cazuri în care aceştia sînt
obligaţi să suporte integral cheltuielile generate;
c) să anunţe
consumatorii finali, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte, despre
întreruperile programate şi limitările în furnizarea gazelor naturale,
menţionînd motivele întreruperii;
d) să
restabilească în cel mai scurt timp posibil, furnizarea gazelor naturale în caz
de întreruperi neprogramate sau în cazul altor deranjamente din reţeaua de gaze
naturale;
e) să
reconecteze instalaţia de utilizare a consumatorului final la reţeaua de gaze
naturale conform pct.92 şi să reia furnizarea gazelor naturale;
f) să
prezinte la solicitarea consumatorului final informaţii cu privire la
parametrii de calitate a gazelor naturale furnizate la locul de consum;
g) să
răspundă în termenele stabilite prin Legea cu privire la petiţionare, la
reclamaţiile depuse în scris de consumatorii finali;
h) să repare
prejudiciile cauzate consumatorului final;
i) să
efectueze în termen verificarea metrologică periodică a echipamentului de
măsurare a gazelor naturale furnizate consumatorului casnic;
j) să
informeze consumatorii finali şi solicitanţii privind modalităţile de
soluţionare a problemelor abordate de către aceştia;
k) să
monteze consumatorului casnic un alt echipament de măsurare în locul celui
supus verificării sau defectat nu din vina consumatorului casnic;
l) să permită accesul consumatorului final la echipamentul său de măsurare, fiind anunţat în prealabil.